Piiritoimisto tiedottaa (päivitetty 10.5..2022)

Arvoista yhdistysten toimihenkilöt ja jäsenet. On ilmaantunut, että reserviläisten näkemyksiin käynnissä olevaan turvallisuusratkaisukeskusteluun pyritään vaikuttamaan eräiden henkilöiden lähettämillä sähköposteilla tai sosiaalisen median keskusteluissa kohdentaen tätä vaikuttamista henkilökohtaisilla some-viesteillä. Jokaisella on perustuslaillinen oikeus ja vapaus olla esimerkiksi liittoutumisesta mitä mieltä tahansa, mutta virheellisiin tietoihin perustuvaan vaikuttamiseen on suhtauduttava kriittisesti ja silloin on kyse informaatiovaikuttamisesta. Kehoitankin teitä olemaan valppaana tällaisen vaikuttamisen osalta ja ilmoittamaan piirien toimistoon mahdollisista virheellisiin tai virheellisiksi epäiltyihin tietoihin perustuvasta informaatiovaikuttamisesta.

Lisäksi: Kilpailukutsut -välilehdessä on uutena Taitokilpailun kutsu ja tapahtumakalenteri on päivitetty versioon 0.7 Löytyy ”piirien yhteiset tapahtumat” -välilehdestä.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Arvoisat yhdistysten toimihenkilöt ja jäsenet (julkaistu 11.4.2022)

Muutama tärkeä asia tiedoksi teille kaikille piiritoimiston suunnasta:
1) Pyydän ILMOITUKSIA yhdistyksiltä Lukkari-Jukolan TALKOOTEHTÄVIIN VIIMEISTÄÄN 19.4.2022 kuluessa. Näin siksi, että järjestelyorganisaatiolle jää aikaa hoitaa niiden pysäköintialueiden liikenteenohjauksen, joita me emme pysty hoitamaan. Tähän liittyen tiedoksenne seuraavia asioita: Talkoolaiset ovat vakuutettuja järjestäjien vakuutuksilla. Perheeenjäsenet voivat osallistua talkoisiin, vaikka eivät ole yhdistyksen jäseniä. Talkkoolaisen pitää olla 15-vuotias tai vanhempi. Talkoolaisille on ruokailumahdollisuus ja ainakin Turusta on järjestetty yhteiskuljetus (joka ei tosin välttämättä osu ihan yksiin talkootyötuntien kanssa => Suositeltavaa on yhdistysten omat yhteiskuljetukset).
2) Tässä linkkinä päivitetty tapahtumakalenteri v0.5 Tapahtumakalenteri ja vuosikello v0.5
3) Tässä linkkinä huomionosoitusten vuosikello. Huomionosoitusten vuosikello Huomionosoitusten osalta muistutan, että esitykset on lähetettävä piiritoimistoon vähintään KAHTA VIIKKOA ENNEN VUOSIKELLOSSA OLEVAA MÄÄRÄAIKAA LIITOISSA/VAST. Näin siksi, että esitykset asetetaan puoltojärjestykseen piirihallituksissa ja piirien yhteisessä työvaliokunnassa.
4) Piirien yhteiset toimikunnat löytyvät tästä linkistä. Piirien yhteiset toimikunnat vuonna 2022 Pyydän toimikuntia ”järjestäytymään” ja ilmoittamaan s-postilla piiritoimistoon puheenjohtajan, sihteerin ja muiden mahdollisten toimihenkilöiden nimet mahdollisimman pian.
5) Piiritoimisto on suljettuna ja toiminnanjohtajan tavoitettavuus on 2.-6.5. ja 9.-13.5.2022 alentuneella tasolla. Olen silloin Santahaminassa maistereiden kansainväliisen kurssin opettajana.

Jos havaitsette virheitä tai puutteita yllä olevissa tiedostoissa, niin laittakaa viestiä piiritoimistoon vsres@co.inet.fi

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Arvoisat yhdistysten jäsenet (julkaistu 18.3.2022)
Elämme tällä hetkellä järkyttäviä aikoja. Tuskin kukaan uskoi sodan puhkeamiseen Euroopassa meidän elinaikana. Niin kuitenkin kävi helmikuun lopulla. Turvallisuustilanne Euroopassa ja lähialueillamme (Kiova on vain runsaan 1 000km päässä Suomesta) on muuttunut merkittävästi ja muutos on ainakin pitkäkestoinen ellei jopa pysyvä. Etupiiriajattelu ja voimapolitiikka on palannut erään valtion työkalupakkiin. Muuttunut tilanne on aiheellisesti luonut turvattomuuden tunnetta kansalaisissa ja reserviläisissä. Tämä tunne ahdistaa purkautuen kysymyksinä ja haluna auttaa ukrainalaisina sekä tarpeena tehdä jotain hyödyllistä oman yhteiskuntamme hyväksi. Vapaaehtoinen maanpuolustustoiminta on yksi kanava saada vastauksia kysymyksiin ja tehdä asioita itsensä, lähestensä ja yhteiskunnan hyväksi. Kannustankin kaikkia yhdistyksiä aktiivisesti olemaan yhteydessä jäsenistöönsä, nykyisiin ja uusiin, sekä järjestämään yhteisöllistä tekemistä. Seuraavassa kohdassa olen kirjannut esimerkkejä yhteisestä tekemisestä. Yhdessä olemme vahvempia ja jaksamme myös henkisesti näiden vaikeiden aikojen yli kohti valoisampaa ja turvallisempaa tulevaisuutta.

Jäsenasiaa
– Jäsenhakemusten määrä on noussut vallitsevan tilanteen vuoksi merkittävästi. Tämä edellyttää yhdistyksiltä aktiivisia toimia uusien hakemusten käsittelyssä, vaikkakin hakemus katsotaan hyväksytyksi liitoissa kuukaudessa, jos yhdistys ei ole hakemusta käsitellyt.
– Jos yhdistyksessä, johon uusi henkilö hakeutuu jäseneksi, ei ole toimintaa, niin ohjatkaa uusi jäsen hakemaan esimerkiksi naapurikunnan tai alueen yhdistykseen. Liitto on saanut palautetta, että yhdistyksissä on todettu hakijalle, ettei heillä ole toimintaa, joten ei kannata hakea jäseneksi.
– Koittakaa selvittää hakijan taustat. Keinoina on esimerkiksi suosittelijoiden käyttö tai se, että joku yhdistyksestä tuntee hakijan. On tapauksia, että jäseneksi on hakemut ”valehahmoja” eli ei oikeita henkilöitä. Me toivotamme kaikki oikeat henkilöt mukaan toimintaan, mutta emme keksittyjä profiileja.
– Kun saamme uusia jäseniä, pyritään pitämään heidät mukana. Tällä tarkoitan sitä, että yhdistyksissä olisi hyvä järjestää toimintaa nyt, kun koronarajoituksetkin alkavat hellittämään. En tarkoita mitään massiivisia järjestelyitä vaativia juttuja, vaan vaikka ihan kokoontumisia kahvin ja nisun merkeissä. Tai ilmoitatte jäsenille, että määrättynä aikana tapaatte paikallisen kaupan tai jonkin muun kohteen pihalla ja lähdette yhdessä ulkoilemaan. Tai tuskin paikallinen liikuntasihteeri veloittaa paljoakaan, jos saatte puhuttua yhdistykselle yhteisen kuntosalivuoron. Näillä viikottaisilla liikuntahetkillä ei toki fyysistä kuntoa merkittävästi kohoteta, mutta näillä tapaamisilla on myös henkistä kuntoa ylläpitävä ja kehittävä vaikutus. Henkinen kunto on erittäin tärkeää näinä vaikeina aikoina.

Kevätkokoukset
– Kuten 1/22 Parivartiossa ilmoitettiin, on piirin kevätkokous Heikkilän Sotilaskodissa 31.3.2022 alkaen klo 1730 kahvitarjoilulla ja valtakirjojen tarkastamisella. Itse kokous alkaa klo 1800.
– Samassa ilmoituksessa edellytetiin ilmoittautumista kokoukseen 15.3.2022 kuluessa. Olen saanut ilmoittautumisia 18.3.2022 mennessä kahdelta yhdistykseltä 21 yhdistyksestä. Kehoitan yhdistyksiä ilmoittamaan osallistujansa osoitteeseen vsres@co.inet.fi mahdollisimman pian kahvitarjoiluiden riittävyyden varmistamiseksi.

Linkkejä kilpailukutsuihin

https://resul.fi/kilpailukutsu/reservilaisten-sm-pilkit/ 3.4. Reserviläispilkki Pyhäsalmi, ilm. 30.3. mennessä
https://resul.fi/kilpailukutsu/ampumasuunnistuskilpailut/ 23.4. Ampumasuunnistus Kärkölä, ilm. 13.4. mennessä
https://resul.fi/kilpailukutsu/pistooliampumajuoksun-mestaruuskisat/ 7.5. Pistooliampumajuoksu Imatra, ilm. 25.4. mennessä
https://resul.fi/kilpailukutsu/milcomp-finland-sotilamoniottelu/ 6.-7.5. Sotilasmoniottelu Hollola. ilm. 20.4. mennessä
https://resul.fi/kilpailukutsu/reservilaisurheiluliiton-perinnease-sm-kilpailut-2022/ 14.-15.5. Perinnease SM Lahti, ilm. 24.4. mennessä
https://resulfourdaymarch.fi/#/ 26.-29.5. RESUL Four Day March

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Tiedotuksia yhdistyksille ja jäsenistölle (julkaistu 27.2.2022)

1) Puolustusvoimat on nostanut turvallisuustasoa. Siksi kaikkien ulkopuolisten liikkuminen Heikkilän alueella mukaan lukien piiritoimisto ja Sotilaskoti on kielletty toistaiseksi. Huomioikaa tämä järjestäessänne kokouksia tai tapaamisia.

2) Tapahtumakalenteri on päivitetty (Tapahtumakalenteri ja vuosikello v0.4).

3) MPK:n kurssitarjonnassa on paljon hyviä kursseja ja koulutuksia (https://mpk.fi/lounais-suomi/). Kannattaa hakeutua ja päivittää tietojaan maanpuolustuksesta sekä verestää omia taitojaan.

4) Tilanne Euroopassa on lisännyt maanpuolustuksellisiin toimintoihin hakeutuvien määrää. Kannustan yhdistyksiä rekrytoimaan paikallisesta uusia jäseniä toimintaan mukaan varmistuen kuitenkin siitä, että jäseneksi hakeutuva on todellinen henkilö. Kuvitteellisia hahmoja on jo hakeutunut muiden piirien yhdistysten jäseniksi. Ollaan siis tarkkoina, ettei jouduta monimuotovaikuttamisen kohteeksi.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Kolme tiedotettavaa asiaa jäsenistölle (julkaistu 12.2.2022)

1) Tapahtumakalenteri on päivitetty. Kaksi peruuntunuttta tapahtumaa ja yksi uusi tapahtuma

2) Raision Reserviupseerit yhdessä Raision seurakunnan kanssa järjestää 27.2.2022 klo 10.00 alkaen Reserviläisjärjestöjen kirkkopyhän. Tilaisuuden jälkeen on kirkkokahvit puhujan kera seurakuntatalolla koronarajoitusten salliessa.

3) Varsinais-Suomen Reserviupseeri- ja Reserviläispiirien talvikilpailun tulokset alla olevassa liitteessä

Talvikilpailu 5.2.2022

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Hyvät jäsenet, kaksi tärkeää asiaa. Pyydän lukemaan olevat tekstit ja liitteet (julkaistu 4.2.2022)

1) Me kaikki tiedämme Huovinrinteen Upseerikerhon ja olemme varmasti nauttineet siellä niin hyvistä antimistä kuin erinomaisesta seurasta. Koska Puolustusvoimat luopui ns kerhokiinteistöistä vuonna 2016 säästösyistä. Huovinrinteen Upseerikerho jatkoi toimintaansa ja toiminnan kannattavuuden vuoksi 2018 perustettiin Huovinrinteen kerhosäätiön. Säätiön johdolla kerho kykeni jatkamaan toimintaansa, kunnes tuli korona. Niinpä aiemmin vakaavaraisen säätiön talous muodostui tappiolliseksi, koska tilaisuuksia ei voitu pitää määräysten vuoksi. Pitkittynyt tilanne on aiheuttanut sen, että oli olemassa kaksi vaihtoehtoa: Lopettaa toiminta tai kerätä varoja toiminnan jatkamisen mahdollistamiseksi. Säätiö valitsi jälkimmäisen toimintalinja. Siksi säätiö pyrkii keräämään lahjoituksia kaikilta mahdollisilta auttajilta toiminnan jatkumisen varmistamiseksi, kunnes korona rajoitukset päättyvät ja normaali toiminta on mahdollista. Tämä viesti on siis vetoomus kaikille piirimme jäsenille säätiön tukemiseksi, koska pienikin lahjoitus vie asiaa eteenpäin. Lue lisää kuinka lahjoituksen voi tehdä seuraavasta Parivartiosta (1/22, ilmestymispäivä 17.2.2022).

2) Veteraanityössä ollaan siirtymässä perinneaikaan. Siksi halutaan kerätä muistitietoa siitä, miten veteraanityötä on tehty vuosikymmenten saatossa. Jokainen muistikuva on arvokas. Pyydänkin jäsenistöä lukemaan liitteenä olevat kaksi asiakirjaa ja jakamaan omia muistojaan veteraanityöstä jälkipolville tallenettavaksi.

Reservipiireille

Kleemola_Muistitietokeruun esittely ja ohjeet